четвер, 6 грудня 2018 р.

Електронне середовище школи

Цифрове освітнє середовище освітньої організації передбачає набір ІКТ-інструментів, використання яких повинно носити системний порядок і задовольняє вимогам освітнього простору до формування умов реалізації основної освітньої програми початкової, базової, загальної, основної допрофільної та середньої спеціальної освіти, сприяє досягненню учнями планованих особистісних, метапредметних, предметних результатів навчання.
Крім того, цифрова освітнє середовище освітньої організації повинна стати єдиним простором комунікації для всіх учасників освітніх відносин, дієвим інструментом управління якістю реалізації освітніх програм, роботою педагогічного колективу.
Таким чином, цифрова освітнє середовище освітньої організації  - це керована і динамічно розвивається з урахуванням сучасних тенденцій модернізації освіти система ефективного і комфортного надання інформаційних та комунікаційних послуг, цифрових інструментів об'єктів процесу навчання.
Згідно з вимогами державних освітніх стандартів до умов реалізації освітньої програми, включає в себе:
  • ефективне управління освітньою організацією з використанням сучасних цифрових інструментів, сучасних механізмів фінансування;
  • інформаційно-бібліотечні центри з робочими зонами, обладнаними читальними залами і книгосховищами, які забезпечують збереження книжкового фонду, медіатекою;
  • розміщення продуктів пізнавальної, навчально-дослідницької та проектної діяльності учнів в інформаційно-освітньому середовищі навчального закладу;
  • проектування і організацію індивідуальної та групової діяльності, організацію свого часу з використанням ІКТ;
  • планування навчального процесу, фіксування його реалізації в цілому та окремих етапів (виступів, дискусій, експериментів);
  • забезпечення доступу в шкільній бібліотеці до інформаційних ресурсів мережі Інтернет, навчальної та художньої літератури, колекціям медіа-ресурсів на електронних носіях, до розмножувальної техніки для тиражування навчальних і методичних тексто-графічних і аудіовідеоматеріалов, результатів творчої, науково-дослідницької та проектної діяльності учнів;
  • планування навчального процесу, фіксацію його динаміки, проміжних і підсумкових результатів.
Виходячи з цього ІКТ школи - це комплекс інформаційних освітніх ресурсів, в тому числі цифрові освітні ресурси, сукупність технологічних засобів інформаційних та комунікаційних технологій: комп'ютери, інше ІКТ-устаткування, комунікаційні канали, систему сучасних педагогічних технологій, що забезпечують навчання в сучасній інформаційно-освітньому середовищі .
Основними структурними компонентами ІКТ-школи відповідно до вимог освітнього простору є:
  • технічне забезпечення;
  • програмні інструменти;
  • забезпечення технічної, методичної та організаційної підтримки;
  • відображення освітнього процесу в інформаційному середовищі;
  • компоненти на паперових носіях;
  • компоненти на CD і DVD.
ІКТ-школи повинна забезпечити рішення наступного завдань:
  • інформаційно-методичну підтримку освітнього процесу;
  • планування освітнього процесу і його ресурсного забезпечення;
  • моніторинг і фіксацію ходу і результатів освітнього процесу;
  • сучасні процедури створення, пошуку, збору, аналізу, обробки, зберігання та подання інформації;
  • дистанційне взаємодія всіх учасників освітнього процесу (учнів, їх батьків (законних представників), педагогічних працівників, органів управління в сфері освіти, громадськості), в тому числі в рамках дистанційної освіти;
  • дистанційне взаємодія освітнього закладу з іншими організаціями соціальної сфери: установами додаткової освіти дітей, установами культури, охорони здоров'я, спорту, дозвілля, службами зайнятості населення, забезпечення безпеки життєдіяльності.
Формування ІКТ в кожної освітньої організації - процес унікальний і повинен враховувати безліч чинників. При формуванні ІКТ в освітній організації слід взяти до уваги ряд ключових аспектів:
  • рівень сформованості ІКТ-компетенції педагогів ГО;
  • можливості впровадження інформаційних і комунікаційних технологій в практику викладання всіх навчальних предметів;
  • можливості впровадження інформаційних і комунікаційних технологій в діяльність виховної роботи ГО і служб супроводу;
  • забезпеченість ГО необхідним обладнанням;
  • умови для практичного застосування комп'ютерної техніки та інших цифрових інструментів усіма учасниками освітніх відносин;
  • можливість відкритого доступу до інформаційних каналів локальної внутрішньої мережі, глобальної мережі Інтернет і до ресурсів медіатек;
  • безперервність розвитку технічної інфраструктури цифрового освітнього середовища.
У процесі формування цифрової освітнього середовища освітньої організації можна виділити кілька етапів:
  1. Організаційний етап:
  • Проводиться оцінка відповідності наявної матеріально-технічної бази вимогам ІКТ.
  • Планування поповнення матеріально-технічної бази.
  • Планування навчання колективу школи.
  • Аналіз рівня ІКТ - компетентності педагогів.
  • Розробка локальних актів.
  • Вибір програмного забезпечення для формування ІКТ найбільш підходящого для даних умов.
  1. Етап формування ІКТ-школи:
  • Створення служби методичного та технічного супроводу ІКТ-школи.
  • Формування матеріально-технічної бази.
  • Навчання персоналу.
  • Формування єдиного інформаційного простору в школі.
  • Забезпечення інформаційної безпеки в ІКТ-школи.
  • Залучення батьків і учнів до роботи з окремими компонентами ІКТ-школи.
  1. Аналітичний етап:
  • Оцінка відповідності сформованої ІКТ-школи.
  • Внесення змін до планування формування ІКТ-школи.
При виборі програмного забезпечення для формування ІКТ-школи і розробці локальних актів, що регламентують її роботу, необхідно керуватися наступними документами:
  1. Доктрина інформаційної безпеки України .
  2. Вільне програмне забезпечення в держорганах.
  3. Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні від 7 лютого 2008 р 
  4. Системний проект формування електронного уряду в Україні
  5. Державна програма «Інформаційне суспільство (2011-2020 роки)».
  6. Розпорядження від «Про план переходу органів виконавчої влади і бюджетних установ на використання вільного програмного забезпечення (2011-2015 роки)».
  7. Відповідно до стандарту прийнятий формат офісних документів ODF.
Виходячи з економічної доцільності, а також на виконання указу президента України "Про національні цілі і стратегічні завдання розвитку України на період до 2030 року" від 7 травня 2018 р № 204, можна зробити висновок про те, що в основу функціонування цифрової освітнього середовища освітньої організації слід покласти роботу з вільно-поширюваним і вітчизняним програмним забезпеченням.
На основі вимог федеральних державних освітніх стандартів і врахування специфіки роботи освітніх організацій можна виділити наступні основні компоненти ІКТ:
Таблиця 1. Основні компоненти ІКТ освітньої організації
відповідно до вимог освітнього простору
№ п / пОсновні компоеннтиЗадоволення вимогам і критеріям
1.Офіційний сайт школиЗабезпечує інформаційно-методичну підтримку освітнього процесу.
2.Електронна поштаЗабезпечує інформаційно-методичну підтримку освітнього процесу.
3.Електронний журналЗабезпечує планування освітнього процесу і його ресурсного забезпечення,
моніторинг і фіксацію ходу і результатів освітнього процесу.
4.Електронний календарЗабезпечує планування освітнього процесу і його ресурсного забезпечення.
5.Система електронного документообігуЗабезпечує сучасні процедури створення, пошуку, збору, аналізу, обробки, зберігання та подання інформації.
6.Система дистанційного навчання для учнівЗабезпечує дистанційне взаємодія всіх учасників освітнього процесу (учнів, їх батьків (законних представників), педагогічних працівників, органів управління в сфері освіти, громадськості), в тому числі, в рамках дистанційної освіти.
7.Корпоративний порталЗабезпечує формування ІКТ-компетенції педагогів ОУ.
8.Система підтримки користувачів комп'ютерної технікиЗабезпечує умови для практичного застосування комп'ютерної техніки учасниками освітнього процесу.
Важливим критерієм при формуванні ІКТ є доступ до всіх сервісів через браузер і мультиплатформеність використовуваних інструментів, що забезпечує гнучкість настройки, мобільність і зручність в роботи для всіх учасників освітнього процесу.
Формування цифровий освітнього середовища освітньої організації дозволить забезпечити модернізацію освітнього процесу, впровадити в педагогічну практику технології електронного навчання, моделі змішаного навчання, автоматизує процеси управління якістю освіти, формування у школярів навичок навчання в цифровому світі, вмінню створювати цифрові проекти для своєї майбутньої професії, присутність в освітньої організації в мережі Інтернет.

Немає коментарів:

Дописати коментар