четвер, 11 січня 2018 р.

Що ми втрачаємо при компетентнісному підході в навчанні?



Світлина від Освіторія.
Олексій Овсянніков
Почнемо з Південно-Східної Азії. Регіон економічно розвивався останні 40 років (+-) дуже швидко, ріст ВВП був для Європи та Північної Америки захмарним. Така ситуація існує і на теперішній момент. Давайте подивимось на систему середньої освіти Японії, Південної Кореї, Сінгапуру тощо. Повне перевантаження учнів (наша санстанція б вбила), засилля предметів природничо-математичного циклу та фізкультури. Дитина приходить додому зі школи у 20-00 та сідає робити домашнє завдання. Результат – різке зростання наукомістких виробництв (особливо в Китаї) та їх відсотку у ВВП. Задаємо питання Фінляндії – де гордість країни Нокія? Задаємо питання Швеції – де домінуюча колись на ринку мережевого обладнання для мобільного зв‘язку компанія Ерікссон? Де IBM? Насправді ми зараз маємо Sumsung, Huawey, Lenovo. Інше питання, яке вже декілька разів піднімалося на рівні уряду США – чому система середньої освіти країни не може забезпечити необхідну кількість абітурієнтів у топові університети. Статистика щодо кількості студентів – громадян США у Масачуссеті, Берклі, Принстоні є в мережі. А звідки ж інші? Поки відкладемо це питання. Поки що давайте за цими даними висунемо гіпотезу – насилля у середній освіті якось пов‘язано з економічним зростанням у певній середньо терміновій перспективі.
Років з 30 тому сита Європа зрозуміла, що ринок робочої сили швидко переорієнтовується на ринок послуг. Кількість зайнятих на виробництві технічних працівників середньої ланки зменшується завдяки автоматизації виробництва, потреба у висококваліфікованих працівниках залишається сталою, а потреба у сфері послуг зростає. Почався рух щодо гуманізації, як її у нас називають, освіти. Дітей у школі почали навчати переважно навичкам, які допомагають соціалізації, виникли поняття компетентностей у освіті тощо. Багата країна може собі це дозволити. Високотехнологічний сектор працює без збоїв, економіка продовжує зростати. І тут за останні 10 років виявляється, що в Британіі немає жодної автомобільної компанії, так-так, гугліть. А у фінів нема Нокії, і Вольво – теж не Європейське. І тут чомусь до фінів на постгрейд можна без проблем (паперової роботи багато тільки) на технічні спеціальності потрапити з України. І Польша-Чехія за нашими школярами полювання оголосили. Японія, Китай, Південня Корея тощо в цей час продовжують гвалтувати своїх учнів середніх шкіл. Відбір до вишів – це вам не наше ЗНО.
Тепер до України. Потрапив я восени без запрошення на одне педагогічне збіговисько. Фраза однієї дуже поважної (дійсно в минулому є за що поважати) людини з НАПН мене вбила. Знанневий компонент в освіті – то архаїка, а врятує середню освіту тільки компетентнісний підхід. Добре, давайте погодимось. Дитину треба зацікавити, вивчення предмету має бути наближеним до життя, проектна діяльність, танці з бубнами. Тільки до чого прийшли? Далі будуть мої спостереження і висновки. На всеукраїнському конкурсі «Вчитель року» більшість вчительок у презентаціях про свою педагогічну діяльність розповідало про творчі проекти, співпрацю з МАН, нестандартні уроки, роботу учнів у групах. Потім ці вчительки набирали на фаховій контрольній роботі 10-20% від максимальної кількості балів. (Я єдиний, доречі, тоді вибив 100%). 15 років тому 20 % учнів 7-х класів в принципі не могли додавати дроби. Зараз 20% їх додавати вміють. Чому? Відповідь лежить на поверхні. Якось на одних батьківських зборах на мене «наїхала» певна група батьків. Наші учні нічого не розуміють (насправді оцінки були погані). Я почав пояснювати, що діти не в змозі у 8-му класі прочитати умову задачі, ну прочитати можуть, а переказати своїми словами – ні. Я запропонував такий цікавий тест. Купуєте у найближчу п‘ятницю «Український тиждень», там завжди є 1-2 статті з Економіст, це не фізика. Політично нейтральні. Дайте дитині прочитати і спитайте основні ідеї статті, а якщо не вийде, то починайте з казки Колобок. Одиниці спробували і зрозуміли мою ідею. На уроках я можу по три рази різними словами пояснювати умову задачі, а на самостійній – ні. Причина в МОН, дітей не треба перевантажувати, тому з програми з мови був виключений такий вид діяльності як переказ. Зовсім. Ну, нормальні мовники це порушують, тому і нормальні (я маю на увазі – навчені) діти є. Дорозвантажувалися? Прикладів багато.
Висновок простий. Без насильства не буде нормального результату в природничо-математичній освіті. Без розв‘язування Сканаві (або чогось іншого) пачками - не буде навичок в математиці. Без нудного, але необхідного розбору визначень фізичних понять – не буде фізики, також її не буде без грунтовного знання математики. Про проблеми хіміків я вже мовчу, там катастрофа. А якщо залишиться час на танці з бубнами – я тільки за. А європейська система, яка не дає змогу набрати абітурієнтів на технічні спеціальності, але дає змогу випустити з Оксфорду спеціаліста з іспанської літератури 17-го сторіччя Україні, нажаль, зараз не підходить. Може років через 20.
P.S. Подивіться перелік спеціальностей для отримання виду на проживання у Канаді, Новій Зеландії, Австралії тощо. Чому ж без нас та китайців не спроможні?

Олександр Сорокін Такий собі новий Мартин Лютер Кінг. Звучить дуже переконливо, але на рівні емоцій. А потім вражає відверта брехня. Фінляндія зараз в освітніх лідерах? Та в них же системна криза в освіті зараз! Школи Монтессорі успішні? Хіба що для тих, кому важлива нематематика, а малювання. І ще: порівняйте ліжко і стіл сучасні та 150 років тому. Нічого не змінилося! Ми робимо злочин перед собою! Як так можна! Змінюймо це, як змінили телефон і авто (і намагаємося змінити освіту)!!! 
Бла-бла-бла все це. Але по-голлівудськи зроблене. Дивіться, наслідуйте і відчувайте себе супергероями. Якщо у старій злочинній школі вчитися не подужали.
Керувати
Михайло Девдера Гонта з "Гайдамаків" якраз зовсім не схожий на реального історичного діяча періоду Коліївщини. І за "Гайдамаками" вчити реальну історію - те саме, що за музикою Лисенка - акустику.
Керувати
Олександр Сорокін Еге ж. Але прототипом і історичною основою для романтичної творчості Шевченка став саме той Гонта, який своїх синів-уніатів не вбивав. Треба розрізняти літературу та історію. Бо так можна добалакатися до того, що й Ярослав з "Дива" Загребельного, зовсім не той, що Софію збудував, та й не він її, власне, і будував. Умійте читати думку.
Керувати
Михайло Девдера Думку треба виражати точно. Художній образ і прототип - це не одне й те саме. Як і Ярослав із "Дива" та реальні будівничі Софії. В них різні "функціональні" призначення.
Керувати
Олександр Сорокін Ви, певно, не гуманітарій. Метафоричність не може заперечувати точності. Та й обговорюється зовсім не ця проблема.😦
Керувати
Михайло Девдера Я якраз гуманітарій.... Ви, якщо вже беретеся сперечатися про "цю проблему", - заперечте краще не мені, а Кенові Робінсонові, дві книги якого торік вийшли українською мовою: "Школа майбутнього" і "Освіта проти таланту". Він краще, ніж я, знає стан справ ув освітніх системах різних країн, бо є міжнародним експертом.
Керувати
Олександр Сорокін Я і не сперечаюсь. Працюю вчителем більше 10 років і просто шаленію від того, як, поки всілякі експерти вирішують, яка ж відмінність між "ЗУН", "компетентністю" і "компетенцією", рівень освіченості учнів наближається до нуля. Добре, що хоч не до абсолютного. 
Може, і в країні нашій так добре, що усіляких міжнародних експертів слухаємо. Не применшую досягнень названих Вами постатей, але не все, що добре вовку, для вівці згодиться.
Керувати
Михайло Девдера Я працюю вчителем більше 40 років. І так само шаленію від "експертів", які спекулюють "відмінностями". І божеволію від того, що рівень освіченості наших учнів уже нижче плінтуса. І погоджуюся з Вами: не треба "позичати" в інших того, що маємо напрацювати самі. Зокрема, позиції, які відстоює Кен Робінсон, давно оприлюднив Василь Сухомлинський. У цьому ми з Вами союзники.
Керувати
Михайло Девдера Це завжди приємніше, ніж "добре посварилися"...
Керувати
Ольга Бараневская Из Вашего диалога можно сделать вывод —дергаться бесполезно, доказать свою правоту, практически, невозможно. Вывод — для начальства показывай бумажки, которые требуют, для себя —как велит душа и опыт.
Керувати
Михайло Девдера Ольга Бараневская У чомусь, як кажуть в Одесі, "такі да". Але особисто в мене інша стратегія: з тим, що роблю, від начальства не ховаюся. Ні схвалення, ні заборон від нього не вичікую. Били не раз. Навіть на всеукраїнському рівні. Але - живий і досі. І навіть здачі інколи даю... Гірше, коли вступає в дію принцип: "Не так тії вороги, як добрії люди"... На це ради немає й справді...
Керувати
Ольга Бараневская Знайомо,бувало. Тому й розумію.вже не смикаюсь.
Керувати
Катерина Немира мій онук .учень школи Монтессорі,відібраний до групи з 20 дітей,що мають спец.програму з математики від уряду Німеччини...я теж приглядалась до системи з "примруженєм ока,"але переконалась:система формує особистість самодостаню,відповідальну і організовану.. Щодо фінської системи,то тільки ті системи.які працюють в правильному напрямку-розуміють,що треба постійно вдосконалюватись..Діти ж з кожним роком приходять інші.За ними поспіти-ой як важко!
Керувати
Михайло Девдера Мій син (він учитель початкової школи) їздив у "живі" фінську й ізраїльську школи, які сповідують принцип "дитина насамперед, а не предмети". Враження в нього гарні. Хоч, звичайно, системи - абсолютно різні.
Керувати
Ольга Бараневская Зі всім згодна. Є запитання — як?
Керувати
Катерина Немира вже 40 рків кричу проце,опираючись на мистецькі студії..Спочатку гордимося,які наші дітки талановиті,показуємо всім ,як оригінально мислять.тоді вирішуємо,що будуть художниками і!!Готуємо натягуючи на загальний стандарт..і все..кінець розвитку індивідуальності. Ніколи не забуду як викладач зайшов в аудиторію і всім нам одинаково поправив роботи,під себе самого!
Керувати
Катерина Немира нещодавно зустірлась,коли дітки з вадами слуху мали шаблон за яким малювали..всі однаково..Пройшло два місяці ,а серце болить і далі,бо ж їм,як нікому потрібно самостійне мислення і вираження.
Керувати
Подобається
Відповісти1h
Ольга Сильвестрівна Наша проблема в тому, що ми шукаємо того, хто знайде для всіх єдино правильний шлях, розробить методичні рекомендації і спустить їх зверху вниз.А в кожному конкретному випадку потрібно шукати й самому шлях. Хоча й тут проблеми, про свободу учителя сьогодніговориться багато. Чи отримує вчитель цю свободу на місцях з однієї сторони, і чи хоче він цієї свободи -з іншої.і чим більше думаєш над цією проблемою, тим більше заплутуєшся в питаннях.
Керувати
Ольга Бараневская Моя завідувачка мені сказала— методики ще ніхто не відмінив. Ви маєте робити тільки так...Вся творчість закінчилась.
Керувати

Немає коментарів:

Дописати коментар