ОБЕРЕЖНО: ЗАКОН!
Закон України «Про освіту», незважаючи на низку слабких місць, підтримали найпередовіші школи і освітяни, завдяки трьом принципам, закладеним в його основу: людиноцентризму, автономії школи і академічної свободи вчителя. Їх реалізація через норми Закону «Про повну загальну середню освіту» дійсно були б основними інструментами перетворення середньої освіти в гуманістичну і передову. Проект «Нова українська школа» став надихаючим для найкращих вчителів і керівників шкіл. Але, той проект Закону, який запропоновано громадськості для обговорення, зводить нанівець всі надії.
Закон України «Про освіту», незважаючи на низку слабких місць, підтримали найпередовіші школи і освітяни, завдяки трьом принципам, закладеним в його основу: людиноцентризму, автономії школи і академічної свободи вчителя. Їх реалізація через норми Закону «Про повну загальну середню освіту» дійсно були б основними інструментами перетворення середньої освіти в гуманістичну і передову. Проект «Нова українська школа» став надихаючим для найкращих вчителів і керівників шкіл. Але, той проект Закону, який запропоновано громадськості для обговорення, зводить нанівець всі надії.
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА.
Закон подано для обговорення на один місяць. І цей місяць ТРАВЕНЬ. Найгарячішій місяць у школах: підсумки навчального року, ЗНО, зарахування першокласників до школи. Школам було не до ЧИТАННЯ і ОБГОВОРЕННЯ проекту Закону.
Закон відверто політичного характеру. Цим Законом школи перетворяться на інструмент маніпулювання суспільством політиками, будь-якими. Сьогодні вони одні, завтра будуть інші, але всі матимуть можливість використовувати школу в своїх політичних інтересах. Завдяки статтям Закону про освітню програму , про керівника навчального закладу, мову освітнього процесу і управління ЗЗСО.
Закон подано для обговорення на один місяць. І цей місяць ТРАВЕНЬ. Найгарячішій місяць у школах: підсумки навчального року, ЗНО, зарахування першокласників до школи. Школам було не до ЧИТАННЯ і ОБГОВОРЕННЯ проекту Закону.
Закон відверто політичного характеру. Цим Законом школи перетворяться на інструмент маніпулювання суспільством політиками, будь-якими. Сьогодні вони одні, завтра будуть інші, але всі матимуть можливість використовувати школу в своїх політичних інтересах. Завдяки статтям Закону про освітню програму , про керівника навчального закладу, мову освітнього процесу і управління ЗЗСО.
ПРО УПРАВЛІННЯ ЗЗСО.
Законом створюється система нібито незалежного оцінювання якості освіти. Вона вибудовується не мережево, а вертикально, аналогічно нинішній системі управління, прив’язаній до владної вертикалі, де буде постійно «перетікання» кадрів з державної політичної структури в структуру ЗНО якості освіти. Положення рамкового Закону про зовнішній аудит раз на 10 років доповнюється положенням про те, що може бути позачергово, за необхідності. Як тільки влада хоче позбутися нелюбого їм керівника, засилаємо позачергово аудит. Далі – по перевіреному десятиліттями сценарію. А положення про те, що структури оцінювання якості освіти перевіряють також створення УМОВ для забезпечення якості, не називаючи ці УМОВИ, дають можливість віднести до цих умов і якість ремонту, і пожежну безпеку, і якість харчування, і все, що завгодно. Якщо вже у творців Закону не вистачило мужності запропонувати кардинальну зміну системи управління освітою, створеною в 30-ті роки минулого століття, то можна було б змінити її функції, перетворивши управління освітою в ресурсні центри забезпечення якості освіти. У межах свого освітнього округу, вони мали б ЗДІЙСНЮВАТИ ремонт шкільних приміщень, оснащення засобами безпеки (охоронної, пожежної, епідеміологічної), якісне харчування, медичний контроль, забезпечення підручниками і технічними засобами навчання. А керівник навчального закладу має нести відповідальність за ефективне використання цих умов і дотримання заходів безпеки (охоронної, пожежної, епідеміологічної).
Законом створюється система нібито незалежного оцінювання якості освіти. Вона вибудовується не мережево, а вертикально, аналогічно нинішній системі управління, прив’язаній до владної вертикалі, де буде постійно «перетікання» кадрів з державної політичної структури в структуру ЗНО якості освіти. Положення рамкового Закону про зовнішній аудит раз на 10 років доповнюється положенням про те, що може бути позачергово, за необхідності. Як тільки влада хоче позбутися нелюбого їм керівника, засилаємо позачергово аудит. Далі – по перевіреному десятиліттями сценарію. А положення про те, що структури оцінювання якості освіти перевіряють також створення УМОВ для забезпечення якості, не називаючи ці УМОВИ, дають можливість віднести до цих умов і якість ремонту, і пожежну безпеку, і якість харчування, і все, що завгодно. Якщо вже у творців Закону не вистачило мужності запропонувати кардинальну зміну системи управління освітою, створеною в 30-ті роки минулого століття, то можна було б змінити її функції, перетворивши управління освітою в ресурсні центри забезпечення якості освіти. У межах свого освітнього округу, вони мали б ЗДІЙСНЮВАТИ ремонт шкільних приміщень, оснащення засобами безпеки (охоронної, пожежної, епідеміологічної), якісне харчування, медичний контроль, забезпечення підручниками і технічними засобами навчання. А керівник навчального закладу має нести відповідальність за ефективне використання цих умов і дотримання заходів безпеки (охоронної, пожежної, епідеміологічної).
ПРО КЕРВІНИКА ЗЗСО.
Керівник ЗЗСО обирається на посаду за конкурсом. Це єдине положення цієї статті, яке можна вважати прогресивним. Всі інші – це підготовка грунту для корупції на місцях. Брати участь у конкурсі можна отримавши педагогічну освіту рівня магістра, і маючи ТРИ РОКИ педагогічного або науково- педагогічного стажу. Тобто, попрацювавши після вишу асистентом на кафедрі, або консультантом в якому-небудь педагогічному проекті, не маючи ніякого уявлення про шкільний процес, про роботу вчителя, можна очолити школу. Конкурсні комісії створюються місцевою владою. Педагогічний колектив, батьки учнів у конкурсному відборі мають право ВИКЛЮЧНО ДОРАДЧОГО ГОЛОСУ. Керівник обирається на 6 років. Можливе переобрання ще на один термін. За цей час можна провести позачерговий аудит і все що потрібно владі. А відповідає керівник за якість навчального процесу, за кадри, за ресурсне забезпечення навчального процесу, охорону, пожежну безпеку, харчування. ПІДКРЕСЛЮЮ: не за виконання правил пожежної безпеки, наприклад, а за її забезпечення. Приходять з перевіркою пожежники, і не директор їм жаліється, що ресурсний центр не замінив дах, відповідно до його заявки, а директору роблять припис за не замінені двері, застарілі вогнегасники і т.ін., і нікого не цікавить, якими засобами він має все це забезпечити.
Керівник ЗЗСО обирається на посаду за конкурсом. Це єдине положення цієї статті, яке можна вважати прогресивним. Всі інші – це підготовка грунту для корупції на місцях. Брати участь у конкурсі можна отримавши педагогічну освіту рівня магістра, і маючи ТРИ РОКИ педагогічного або науково- педагогічного стажу. Тобто, попрацювавши після вишу асистентом на кафедрі, або консультантом в якому-небудь педагогічному проекті, не маючи ніякого уявлення про шкільний процес, про роботу вчителя, можна очолити школу. Конкурсні комісії створюються місцевою владою. Педагогічний колектив, батьки учнів у конкурсному відборі мають право ВИКЛЮЧНО ДОРАДЧОГО ГОЛОСУ. Керівник обирається на 6 років. Можливе переобрання ще на один термін. За цей час можна провести позачерговий аудит і все що потрібно владі. А відповідає керівник за якість навчального процесу, за кадри, за ресурсне забезпечення навчального процесу, охорону, пожежну безпеку, харчування. ПІДКРЕСЛЮЮ: не за виконання правил пожежної безпеки, наприклад, а за її забезпечення. Приходять з перевіркою пожежники, і не директор їм жаліється, що ресурсний центр не замінив дах, відповідно до його заявки, а директору роблять припис за не замінені двері, застарілі вогнегасники і т.ін., і нікого не цікавить, якими засобами він має все це забезпечити.
ОСВІТНІ ПРОГРАМИ.
Міністерством затверджується ТИПОВА ОСВІТНЯ ПРОГРАМА. Через яку, власне, реалізується державний стандарт. МОДЕЛЬНА навчальна програма - «це навчальна програма предмету, що рекомендована у порядку, визначеному законодавством, центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки до використання закладами освіти». НАВЧАЛЬНА програма – це документ, в якому окреслюється коло компетентностей, якими має оволодіти учень з навчального предмету, ПЕРЕЛІК ТА ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИВЧЕННЯ ТЕМ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ, РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО КІЛЬКОСТІ ГОДИН НА КОЖНУ ТЕМУ. Вам вдалось знайти щось НОВЕ? Мені не вдалось. А що ж з освітньою програмою навчального закладу, через яку і мав би реалізуватись принцип автономності школи? Школа може працювати за своєю програмою, не проходячи процедуру затвердження, якщо у ній буде СВОГО ПІДХОДУ не більше 15% від загальної кількості годин. Після цього принцип АВТОНОМНОСТІ ШКОЛИ можна винести з Закону «Про освіту» на сусідній паркан, і там писати багато разів.
Міністерством затверджується ТИПОВА ОСВІТНЯ ПРОГРАМА. Через яку, власне, реалізується державний стандарт. МОДЕЛЬНА навчальна програма - «це навчальна програма предмету, що рекомендована у порядку, визначеному законодавством, центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки до використання закладами освіти». НАВЧАЛЬНА програма – це документ, в якому окреслюється коло компетентностей, якими має оволодіти учень з навчального предмету, ПЕРЕЛІК ТА ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИВЧЕННЯ ТЕМ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ, РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО КІЛЬКОСТІ ГОДИН НА КОЖНУ ТЕМУ. Вам вдалось знайти щось НОВЕ? Мені не вдалось. А що ж з освітньою програмою навчального закладу, через яку і мав би реалізуватись принцип автономності школи? Школа може працювати за своєю програмою, не проходячи процедуру затвердження, якщо у ній буде СВОГО ПІДХОДУ не більше 15% від загальної кількості годин. Після цього принцип АВТОНОМНОСТІ ШКОЛИ можна винести з Закону «Про освіту» на сусідній паркан, і там писати багато разів.
МОВА ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ.
Це могла б бути найпростіша, найчіткіша і НАЙДІЄВІША стаття Закону, якби вона не була політичною. Державна мова – українська. Для системи освіти завдання полягає в тому, щоб всі випускники ЗЗСО володіли державною мовою. Для цього всі випускники здають ЗНО з української мови. Встановлюється мінімальний бал, щоб його могли отримати і ті, у кого рідна мова інша, і вони не мають наміру продовжувати навчання. Якщо 20 і більше відсотків випускників школи не набирають мінімальний бал, школа позбавляється ліцензії на освітні послуги. Крім приватних шкіл, які, як вказано в Законі, «мають право вільного вибору мови освітнього процесу». А кожна школа сама вирішить, як їй отримати необхідний результат. Очевидно, що вивчати українську мову в Тернопільській, Харківській областях, в Одесі чи Києві можна по різному. А дикий винахід творців Закону, який ділить національні меншини на різні «сорти», думаю здивують не тільки Європу. Співвідношення у відсотках на вивчення предметів державною, рідною мовою, корінних народів, нац. меншин, які розмовляють ОФІЦІЙНИМИ мовами Євросоюзу, інших національних меншин – це справжня дикість. Затвердивши таку норму Закону, можна не тільки принцип автономності школи, а й принцип людиноцентризму винести на паркан. Єдине положення Закону, яке можна прив’язати до принципу автономності, це те, що школа сама встановлює структуру навчального року, звісно виходячи точно з об’єму визначених Законом годин.
Це могла б бути найпростіша, найчіткіша і НАЙДІЄВІША стаття Закону, якби вона не була політичною. Державна мова – українська. Для системи освіти завдання полягає в тому, щоб всі випускники ЗЗСО володіли державною мовою. Для цього всі випускники здають ЗНО з української мови. Встановлюється мінімальний бал, щоб його могли отримати і ті, у кого рідна мова інша, і вони не мають наміру продовжувати навчання. Якщо 20 і більше відсотків випускників школи не набирають мінімальний бал, школа позбавляється ліцензії на освітні послуги. Крім приватних шкіл, які, як вказано в Законі, «мають право вільного вибору мови освітнього процесу». А кожна школа сама вирішить, як їй отримати необхідний результат. Очевидно, що вивчати українську мову в Тернопільській, Харківській областях, в Одесі чи Києві можна по різному. А дикий винахід творців Закону, який ділить національні меншини на різні «сорти», думаю здивують не тільки Європу. Співвідношення у відсотках на вивчення предметів державною, рідною мовою, корінних народів, нац. меншин, які розмовляють ОФІЦІЙНИМИ мовами Євросоюзу, інших національних меншин – це справжня дикість. Затвердивши таку норму Закону, можна не тільки принцип автономності школи, а й принцип людиноцентризму винести на паркан. Єдине положення Закону, яке можна прив’язати до принципу автономності, це те, що школа сама встановлює структуру навчального року, звісно виходячи точно з об’єму визначених Законом годин.
Багато чого ще є «цікавого» в проекті Закону. Читайте уважно. Коли дочитуєш Закон до кінця виникає питання: ті, хто його писали, дуже далекі від реальності нинішньої школи, чи це зумисно підкладена «бомба уповільненої дії» під українське суспільство? Найсумніше те, що нинішня Верховна Рада може й таке прийняти.
Після системи "розвивального навчання" учень не вміє вчити напамять та зубрити. Шукає логічні зв'язки із життєво необхідними компетенціями. У 5 кл не розуміє життєвої необхідності вивчення напам'ять. Каже: що мені потрібно - запамятаю автоматично, перекажу близько до тексту, перетворю визначення так, що мені все стане зрозумілим і я поясню без запинки. Твір - напишу... Аналіз - зроблю. Не розумію навіщо вчити напамять укр. вірші, англійські тексти, визначення. Що робити???: оцінка з укр. літератури не виставлена. Правда, розробив власну методику заучування напамять- прикривання частини тексту карткою.
Немає коментарів:
Дописати коментар