В Україні продовжується процес реформування закладів інтернатної системи.
Кінцева мета цієї роботи — перепрофілювання таких установ догляду за дітьми та створення найбільш сприятливих умов для того, щоби діти жили у сім’ї. Львів наразі робить перші кроки, які повинні допомогти покращити життя дітей і скоротити їх час перебування в інтернатах.
Що таке деінституціалізація і для чого вона потрібна
Деінституціалізація (або Де-І) в сфері захисту прав дітей — це процес реформування системи догляду за дітьми, в основу якого покладені принципи відстоювання інтересів самої дитини. Пріоритетом тут є не перебування дитини в інтернатному закладі, а переключення на сімейне виховання, впровадження таких форм догляду, які були би максимально корисні дитині.
В ході таких реформ сім’я отримує послуги та допомогу, що сприяє її збереженню і повноцінному дитячому розвитку; усиновлення або сімейні форми альтернативного догляду стають пріоритетом влаштування дітей, що втратили батьківське піклування з причин сирітства, насильства чи недбалого ставлення батьків; інтернати перепрофільовуються в центри надання спеціалізованих послуг або закриваються.
У країнах Європи цей процес почався ще у 20 столітті і тривав не один десяток років. Наприклад, у Великобританії Де-І тривала 30 років. На практиці це виглядало так: великі дитячі інтернатні заклади закривалися, натомість розвивався процес усиновлення, утворення патронатних сімей тощо.
Деінституціалізація в Україні — тема не нова
У 2006 році України прийняла концепцію «Програми реформування інтернатів, закладів усіх форм власності для дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування» на 2006—2010 роки. Передбачалося, що по її завершенню кожна дитина, котра втратила за різних обставин батьків, отримає сім’ю. Однак реалізувати програму так і не вдалося. Концепцію намагалися втілити в життя і далі — у 2011 році, але і це не дало вагомих результатів.
Зрештою, нову програму затвердили у 2017 році і тривати вона має до 2026. Це — Національна стратегія та план дій з реформування інтернатних установ. У рамках проекту модернізації соціальних послуг, на який Україна отримала позику на 300 млн євро від Світового банку, передбачено пілотні проекти з деінституціалізації в кількох областях.
Відповідно до Національної стратегії, вже у 2026 році дітей в інституціях має бути менше 0,5% від загальної кількості (зараз — 1,5%). А ті діти, хто за різних причин все ж залишаться в інституціях, а не в сім’ях, житимуть у невеликих установах в умовах, максимально наближених до сімейних, — до 10 осіб в одному закладі.
У кожній громаді мають з’явитися доступні і якісні послуги для сімей з дітьми. Буде існувати ринок цих якісних послуг, не менше 50% з яких будуть надавати професійні громадські організації.
Наразі триває перший етап реалізації стратегії. Кожен регіон має оцінити свою мережу інтернатних закладів, з’ясувати, які діти до них потрапляють та чому, які є соціальні послуги вже зараз. На наступному етапі кожен регіон буде готувати свій план реформування.
Яка ситуація в Україні сьогодні
В Україні налічується 751 інтернатний заклад для дітей. 39 закладів — у системі МОЗ (у них живе та виховується 2773 дитини), 132 — системі Мінсоцу (5087 дітей), 580 — у системі МОН (97 923 дитини).
За даними Міністерства освіти України, 92% дітей мають родину, і лише 8% – ті, хто живе в інтернатах — сироти.
Під час візиту до Львова у лютому уповноважений з прав дитини в Україні Микола Кулебазазначав, що коли дитина потрапляє в інтернатний заклад, то ні директор цього закладу, ні соціальна служба не зацікавлені в наданні їй статусу, який відкриває можливість її усиновлення.
![Реформа інтернатної системи: чи вдасться Львову покращити життя дітям Реформа інтернатної системи: чи вдасться Львову покращити життя дітям](https://media.dyvys.info/2018/05/04B089E6-E00B-48AF-8031-48C40E7E408C_w1200_r1_s.jpg)
«Тому ми сьогодні хочемо, щоб кожна громада була відповідальною. Ми не маємо права позбавляти людину батьківських прав, якщо держава не надала цій родині допомогу. Суть реформування в тому, щоб підтримати сім’ю, надати потрібну послугу, а якщо це не допомагає, то надати дитині статус і якомога раніше дати їй можливість жити в сім’ї (прийомній, всиновлення, опіка, дитячий будинок сімейного типу). Сьогодні основна проблема усиновлювачів — не підготовка документів, а встановлення контакту з дитиною і пошук самої дитини», — переконаний Микола Кулеба.
За даними громадянської кампанії «Відкриваємо двері дітям», інтернати спричиняють непоправну шкоду дітям і навіть найкращі з них не можуть забезпечити належної турботи та уваги дитині. Виховання в інтернатах особливо небезпечне для дітей віком від 0 до 3 років, на який припадає найважливіша фаза розвитку в житті дитини. Вона втрачає індивідуальність, у неї формується споживацька позиція, єдиними цінностями для неї стають матеріальні блага. Відсутність значущої особи в житті дитини, відсутність прикладу для наслідування не дає змоги сформувати життєві орієнтири. Зростаючи в державних інституціях, діти не набувають достатніх навичок для успішної соціальної інтеграції. Статистика показує, що 20% випускників інтернатів мають судимість, 14% займаються проституцією, 10% протягом двох років після випуску здійснюють самогубство, і лише 10% повністю інтегруються в суспільство.
Що робить Львів
За словами керівника «Служби у справах дітей» Львівської міськради Ростислава Тимківа, коли говорять про деінституціалізацію, мова не йде про закриття інтернатних закладів.
«Мова йде про зміну системи надання послуг дітям — насамперед з інвалідністю чи особливими освітніми потребами. Ці послуги мають бути наближені до дітей, місць їхнього проживання. Якщо це зробити, саме перебування дитини в інтернаті відпадає», — зазначає фахівець.
![Реформа інтернатної системи: чи вдасться Львову покращити життя дітям Реформа інтернатної системи: чи вдасться Львову покращити життя дітям](https://media.dyvys.info/2018/05/P1030728.jpg)
Ростислав Тимків каже, що для того, аби дитина отримала належні умови і навчання, і проживання, і піклування, потрібно створити належні умови і для батьків.
«Вони мали би працювати, а дитина — отримувати ті чи інші послуги, але проживати у сім’ї. На практиці дуже часто буває, що перед батьками стоїть дилема: вони і хочуть бути з дитиною, але змушені обирати: або вони йдуть і працюють, і дитину тоді необхідно лишати або з кимось, або в інтернаті, або лишатися з нею. Але звідки вони мають брати гроші в останньому випадку? Який має бути дохід сім’ї, аби оплатити послуги няні, щоби дитина була вдома і паралельно з цим оплачувати медичні, освітні заклади та інше, необхідне для її розвитку», — зауважує Ростислав Тимків.
Керівник «Служби у справах дітей» наголошує на тому, що нерідко трапляються ситуації, коли дитина має складний діагноз та інтернатний заклад знаходиться не у Львові, де вона проживає, а в іншому населеному пункті області або навпаки. Можливості возити дитину туди щодня і забирати додому після роботи нерідко просто немає, а перебування дитини у будь-якому інтернатному закладі негативно відбивається на її розвитку.
«Тому ми хочемо змінити систему надання послуг. Не ламаючи тої, яка була, а вдосконаливши її. Щоби це зробити якісно, ми маємо почати з тих, хто цього потребує, тобто прийти у сім’ю, поговорити з батьками, визначити, що їм потрібно для якісного проживання них самих і дитини. І тільки коли ми це зрозуміємо, зможемо якісно створити ті чи інші послуги», — наголошує Ростислав Тимків.
На його думку, ідеальною є модель, за якої дитина з інвалідністю чи особливими освітніми потребами вдень перебувала би в інтернатному закладі чи в інклюзивній школі, де отримувала би усі необхідні їй послуги, а ввечері батьки забирали би її додому. Однак у цьому випадку подібні заклади мають бути максимально близькі до місця проживання сім’ї. Крім того, та ж школа має дізнатися заздалегідь, що до неї прийде дитина, яка потребуватиме, наприклад, спеціального ліфту, педагога, реабілітолога тощо.
Аби з’ясувати, де і з якими потребами у Львові проживають діти, «Служба у справах дітей» розробила спеціальну анкету, яка має питання стосовно освітніх послуг, медичних, реабілітаційних, дозвілля, ролі громади в житті родини тощо. Цю анкету мають заповнити батьки.
«Так ми хочемо зрозуміти, в яких районах міста створити те, чого ще немає або розвинути наявні речі, — пояснює Ростислав Тимків. — Наприклад, акцент зробити на якихось певних напрямках: логопеди, дефектологи, реабілітологи тощо».
Коли саме ця робота буде завершена, чиновник казати не береться. Утім очевидно, що чим швидше це буде зроблено, тим краще, додає він.
Немає коментарів:
Дописати коментар