неділя, 6 травня 2018 р.

ПРАВОПРОСВІТНИЦЬКА РОБОТА З БАТЬКАМИ




Правове виховання дітей у сім’ї

Правове виховання – фактор цілісного формування особистості, що відображає систему поглядів, переконань, ідей, ідеалів, традицій, звичаїв, покликаних формувати світоглядну свідомість і ціннісні орієнтації.   Вплив сімї на дитину унікальний, а багато в чому й незамінний. В сімї особистість формується в природних умовах, вихователі тут – найближчі й найдорожчі для дитини люди, з якими вона постійно спілкується.
Правове регулювання відносин у сімї між батьками і дітьми
здійснюється на основі Конституції України, Законодавства про шлюб і сімю та Цивільного Кодексу України. Правовідносини між батьками і дітьми регулюються також такими міжнародними документами, як Загальна декларація прав людини, Декларація прав дитини і Конвенція про права дитини, схвалені Генеральною Асамблеєю ООН і ратифіковані Верховною Радою України, в яких, зокрема, зазначено, "що дитині для повного розвитку треба рости в сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові і розуміння".
Отже, правове виховання дітей у сімї має забезпечити:
ü  Знання і дотримання членами сімї і дітьми норм Конституції, прав та обовязків громадян, законодавства України;
ü  Знання основних положень Загальної декларації про права людини, Декларації прав дитини і Конвенції про права дитини, схвалені Генеральною Асамблеєю ООН;
ü  Володіння рідною і державною мовами, опанування народної моралі, етики;
ü  Культури, що, у свою чергу, формує національний менталітет;
ü  Усвідомлення громадянської відповідальності за здійснені вчинки і правопорушення;
ü  Негативне ставлення до проявів беззаконня, проступків та правопорушень.
Правова освіта серед батьків здійснюється через роботу класних батьківських комітетів, Ради школи та постійно діючого правового лекторію для батьків. На засіданнях правого лекторію проводяться бесіди "Причини і наслідки правопорушень та шляхи їх подолання", розмови по колу "Права та обов'язки дітей", "Як зробити дітей щасливими. Сім кольорів щастя", сократівські бесіди "Конституція – основний закон України" та бесіди за круглим столом "Громадянин починається з сім'ї", "Заохочення та покарання в сім'ї", вікторини "Мої 12 балів", обговорюються малюнки дітей "Право очима дітей" та "Мої обов'язки". Практикуються зустрічі з психологом "Як виправити небажані риси характеру дітей?". Зустрічі з працівниками правоохоронних органів "Відповідальність батьків за виховання дітей" та лекції юристів "Важкі діти і особливості виховної роботи з ними у сім'ї" допомагають батькам знаходити шляхи розв'язання сімейних конфліктів.
При проведенні батьківських зборів класні керівники проводять диспути "Чи вміємо ми спілкуватися з своїми дітьми?" та "Порушення закону підлітками: хто нестиме відповідальність?".
При проведенні тижня правових знань за окремим планом проводиться профілактична робота серед дітей та батьків.
З учнями 9-11 класів організовано дебати на тему "Діти України захищені від проявів зневаги жорстокості і експлуатації", а з батьками батьківські збори з правової тематики "Батькам про права дитини", "Моя щаслива родина", тренінг «Як прожити день без нотацій!» Обговорювалися і питання засвоєння моральних цінностей і ідеалів, норм взаємин між людьми.
Батьки та класні керівники постійно аналізують стан поведінки учнів. Порушення поведінки обговорюється на засіданнях батьківських комітетів, батьківських зборах класу та загальношкільних. Випадки неадекватної поведінки, які трапляються в учнівських колективах, обговорюються не тільки на засіданнях батьківських комітетів, а і на засіданні Ради профілактики правопорушень.
Батьки беруть участь і в організації дозвілля дітей.
Форми роботи з батьками з правоосвітницької роботи:
Ø  батьківський лекторій;
Ø  зустрічі з учителями-предмнтниками;
Ø  консульпункт для батьків;
Ø  батьківські збори;
Ø  диспути для батьків "Чи знаєте ви права своєї дитини?"
Отже, виховання в сім'ї — основа суспільного розвитку. Моральні цінності, які панують в сім'ї, відображаються на майбутньому житті молодої людини. Школа щодо цього питання виходить з принципу єдності шкільного і сімейного виховання та координації спільних дій. Батьки потребують певних правових знань. Школа усвідомлює, що немає однакових сімей, а тому існують відмінності у вихованні. Система роботи з батьками є багатогранною, послідовною, містить індивідуальні і групові форми. Тому педколектив школи приділяє велику увагу правовій освіті батьків.

2.2 На допомогу батькам (поради)

Сучасна    сім’я несе   найбільшу відповідальність за виховання дитини.
Конституційним обов’язком батьків є утримання своїх дітей до повноліття. [17, ст. 51,52 ]
Законом України "Про освіту" на батьків покладена відповідальність за фізичне здоров’я та психічний стан дітей, створення належних умов для розвитку їхніх природних здібностей.
Від сім’ї починається шлях дитини до пізнання світу, свого становлення як особистості, шлях до шкільного навчання.
Цей науковий колективний проект допоможе батькам знайти відповіді на запитання, які виникають при вихованні гіперактивних та замкнутих дітей, агресивних та тривожних, обдарованих та конфліктних. Допоможе розібратися в питаннях адаптації та готовності дітей до школи. Батьки ознайомляться з проблемами насильства в сім’ї та проблемами превентивного виховання неповнолітніх. Також отримають рекомендації щодо профілактики даних негативних проявів.
Таким чином, матеріали НКП стануть у пригоді батькам, класним керівникам, класоводам, працівникам соціально-психологічної служби – всім, хто бажає краще розібратися в психологічних особливостях дитини та надавати їй дієву допомогу.
Адже життєвою дорогою дитину ведуть два розуми, два досвіди: сім’я та навчальний заклад.
Якщо:         
ü  дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти;
ü  дитину висміюють, вона стає замкнутою;
ü  дитину хвалять, вона вчиться бути шляхетною;
ü  дитину підтримують, вона вчиться цінувати себе;
ü  дитина росте в докорах, вона вчиться жити з почуттям провини;
ü  дитина росте в терпимості, вона вчиться розуміти інших;
ü  дитина росте в чесності, вона вчиться бути справедливою;
ü  дитина росте в безпеці, вона вчиться вірити в людей;
ü  дитина росте у ворожнечі, вона вчиться бути агресивною;
ü  дитина росте в розумінні і дружелюбності, вона вчиться знаходити любов у цьому світі.
Дитина буде поважати права інших людей, якщо її права будуть поважатися.

Як реагує дитина на порушення її прав?
v  Їй стає важко спілкуватися з однолітками і дорослими (вона грубить, блазнює, б'ється, замикається в собі і т.д.)
v  Її турбує особиста безпека і любов до неї.
v  Вона часто буває в поганому настрої.
v  Може втекти з дому.
v  Може приймати наркотики або алкоголь.
v  Може робити спроби суїциду (замаху на своє життя).
Де можна дізнатись про права своїх дітей? До кого звернутися?
1.       Соціальний педагог школи Стасюк ДС.
2.       Шкільний психолог Гончаренко С.В.
3.       Відділ сім”ї  та молоді м. Вінниці.
4.       Загальна    Декларація          прав людини,     прийнята   Генеральною Асамблеєю ООН 10.12.1948 року.
5.       Конвенція про права дитини прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20.02.1989 року.
6.       „Перші кроки”. Посібник для початкового вивчення прав людини. Amnesty International. Easton Str. London.
7.       Настільна книга для молоді „Твої права”. Міжнародна ліга прав дітей та молоді. Київ 1999 р.
8.       Комітет сприяння захисту прав дитини м. Київ, тел. 295-26-96
9.       Всеукраїнський комітет захисту прав людини м. Київ, пров. Шевченка 13/21-в. к.8, тел. 228-87-83
10.   Міжнародний Гуманітарний Центр „Розрада”, тел 234-83-68.   
      
2.3. Пам'ятка для батьків
Пам’ятка для батьків з виховання дитини:
§   Ніколи не займайтесь "виховною роботою" у поганому настрої.
§   Чітко визначте, що ви хочете від дитини (і поясніть це їй), а також дізнайтесь, що вона думає з цього приводу. 
§   Надайте дитині самостійність, не контролюйте кожен її крок. Не підказуйте готового рішення, а показуйте можливі шляхи до нього і розглядайте з дитиною її правильні і неправильні, доцільні і недоцільні кроки до мети.
§   Не пропустіть моменту, коли досягнуто перші успіхи. Відмітьте їх.
§   Вкажіть дитині на допущену помилку, щоб вона осмислила її.
§   Оцінюйте вчинок, а не особистість. Пам’ятайте: сутність людини і її окремі вчинки – не одне й те саме.
§   Дайте дитині відчути (посміхніться, доторкніться), що співчуваєте їй, вірите в неї, не зважаючи на помилку.
§   Виховання – це наступність дій.
§   Вихователь повинен бути твердим, але добрим. 

Ви повинні знати:
·          з ким приятелює ваша дитина;
·          де проводить вільний час;
·          чи не пропускає занять у школі;
·          у якому вигляді або стані повертається додому. 

2.4. Рекомендації батькам

Рекомендації батькам гіперактивних дітей:
v  У своїх відносинах із дитиною дотримуйтеся "позитивної моделі". Хваліть її в кожному випадку,       коли вона цього заслужила, підкреслюйте успіхи. Це допоможе зміцнити в дитини впевненість у власних силах.
v  Уникайте повторень слів "ні" і "не можна".
v  Говоріть стримано, спокійно і м’яко.
v  Давайте дитині тільки одне завдання на певний відрізок часу, щоб вона могла його завершити.
v  Підтримуйте вдома чіткий розпорядок дня.

        Рекомендації батькам конфліктних дітей:
ü Стримуйте прагнення дитини провокувати сварки з іншими.
ü Не намагайтеся припинити сварку, обвинувативши іншу дитину в її виникненні і захищаючи свою. Намагайтеся розібратися в причинах.
ü Після конфлікту обговоріть з дитиною причини його виникнення.
ü Визначте неправильні дії вашої дитини , що призведи до конфлікту.
ü Не обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може утвердитися в думці про те, що конфлікти неминучі, і буде продовжувати провокувати іх.

Ви зобовязані помітити і відреагувати, коли:
Ø В домі зявилися чужі речі;
Ø Вдомі є запах паленої трави або синтетичних речовин;
Ø В домі зявились голки для інєкцій:
Ø В домі надто часто є запах побутової хімії;
Ø Відбулася швидка зміна зовнішнього вигляду та поведінки дитини.
          Як попередити, або подолати агресію
Всі форми дитячої агресивності викликані спробами контролювати ситуацію, впливати на неї з метою вдосконалення себе, або свого оточення, включаючи близьких людей. Агресивна поведінка може служити для захисту потреб, власності, прав і тісно пов'язана із задоволенням особистих бажань та досягненням мети. Іноді для вияву агресії дитина може лише відчувати, що батьки, або хтось інший має ворожі наміри, хоча безпосередні виявів агресії ще не було. Досить часто агресивну поведінку дитини провокують фільми жахів, або фільми з надмірною демонстрацією жорстокості та люті.

Немає коментарів:

Дописати коментар