ДОСЛІДЖЕННЯ З ПРАВОВОГО ВИХОВАННЯ
Для повного розкриття нашої теми ми
провели анкетування у 3-х, 5-х, 9-х, 10-х та 11-х класах (вибірково) (див. додаток Ж).
Ліцеїсти взяли активну участь у
анкетуванні «Ставлення до протиправної поведінки»; (Всього – 58 учнів). На запитання тесту №1 «Яка, на вашу думку,
основна причина, що спонукає молодь до протиправних дій», відповіли таким
чином: 45% - вплив алкоголю; по 10% - упевненість в безкарності та вплив
засобів масової інформації; по 7% - захист себе та близьких та низький рівень
доходів сім’ї;
4% - вплив мережних спільнот та інтернет-ресурсів.
У
ставленні до таких протиправних дій як крадіжки, шахрайство думки розділилися
так: 62% - негативне; 24% - допустиме в окремих випадках; 20% - важко
відповісти; 4% - позитивне.
На
запитання «Як часто ви палите, вживаєте спиртні напої, токсичні речовини»,
отримали такі результати: 72% - не вживаю; 24% - інколи; 4% - один, два рази
натиждень; 0% - регулярно.
Ліцеїсти бажали б послухати лекцію з питань профілактики правопорушень,
на яку були б запрошені: 45% - юристи; 34% - представники правоохоронних
органів; 17% - представники духовенства; 4% - лікарі.
Не в усіх сім’ях відбуваються відверті розмови, під час
яких торкаються проблем правопорушень уживання алкоголю, наркотиків, -
про це свідчать наступні результати: 44% - інколи; 28% - так; 28% - ні.
На запитання тесту №2 стосовно правової поведінки ліцеїстів отримали
наступні результати: про інформацію стосовно своїх прав, що захищаються
законодавством, ліцеїсти відповіли, що 45% - досить добре; 46% - посередньо%;
8% - слабо інформовані; 0% - мене це не цікавить.
На запитання «Хто повинен нести відповідальність за твої погані вчинки?»
думки розподілились таким чином: 96% - я сам; 2% - батьки; 2% - друзі; 0% -
вчителі.
Цікавою є відповідь на запитання «Як ти поводишся в тому випадку, коли
впевнений, що ніхто не дізнається?» : 82% - чинять так, як вважають правильним;
14% - думають про те, що їм вигідно; 4% - думають про те, що скажуть друзі.
Тривожною
є відповідь на запитання «Як би ти вчинив, якщо для виправдання невинної людини
потрібно б було назвати свого друга – дійсно винуваться?»: 72% - змовчали б;
21% - сказали б правду; 7% - намагалися б вигородити.
П’яте питання тесту дає
зрозуміти, на кого учні сподіваються у важку хвилину і вважають, що на допомогу
їм прийдуть: 70% - рідні; 14% - друзі; по 4% - правоохоронні органи
тапредставники духувенства; 8% - вважають, що їхня доля нікого не цікавить%; 0%
- представники громадських організацій.
Нас
надзвично цікавило, наскільки учні та батьки нашого закладу орієнтуються в
«правовому полі», наскільки молоде покоління азнайомлене з правовими нормами. А
для цього було проведено ще й онлайн-анкетування
(див. додаток З).
Більшість батьків свято переконані, що вони гарні
батьки. Про своїх дітей одні батьки розповідають стороннім лише хороше, а другі
– не соромляться жалітися на них...
Стосунки батьків і дітей – вічна проблема, з якою
зіштовхується кожне покоління. Чому в одних сім’ях – мир і спокій, а в інших –
сварки, крики і скандали? Якими бачать діти своїх батьків? Якими батьками ви
насправді є? На ці запитання допоможуть відповісти тести.
Анкета «Чи
знаєте ви свою дитину»
Із загальних результатів анкетування бачимо, що 108-69%
батьків (проходили анкетування - 156) - знають, чим цікавиться їх дитина,
вболіваютьза її розвиток та виховання.
34-22% ви недостатньо приділяєте уваги дитині,
через що можуть виникнути проблеми.
14-9% - ваша дитина розвивається сама по собі. Негайно
змініть своє ставлення до неї (див. додаток И).
Тест для батьків для виявлення стилю спілкування
Результати анкетування серед батьків (брали участь – 156 чол.) показує, що 75-48% опитаних живуть з дітьми, як то кажуть, душа в
душу. Діти в цих сім’ях щиро люблять і поважають батьків.
32-21% - не завжди послідавні у спілкуванні з
дітьми. Діти хоч і поважають батьків, але не завжди розуміють їх, не цілком
відверті з ними.
39-25% - вам треба бути уважнішим до дитини. Ви
вористуєтесь у неї авторитетом, але він не замінює почуття любові. Розвиток
вашої дитини швидше залежить від випадкових обставин, аніж від вас.
10-6% - ви,
напевне, самі відчуваєте, що обрали неправильний шлях у вихованні дитини. Між
вами і нею немає належгої довіри. Тому, поки є час, намагайтеся приділити їй
більше уваги, уважно прислухайтеся до її слів (див. додаток І).
Ліцеїсти 9 – МЮ класу разом із науковим
керівником, класним керівником та вчителем правознавства взяли участь у
науковій конференції «Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень»
на базі ВДПУ ім. М. Коцюбинського. Роботи надруковано в збірнику наукових праць
(див. додаток Й).
ВИСНОВКИ
Виховання свідомого громадянина України неможливе
без знання учнями правових положень, які допоможуть їм правильно вибрати лінію
поведінки в житті і діяльності, сформувати у них погляди і переконання в
необхідності поводитись згідно правових норм поведінки. Правові норми регулюють
найважливіші суспільні відносини, які закріплюють основи організації суспільства,
тому, дуже важливо пропагувати ідею необхідності непримиренної по зиції учнів
до будь-яких правопорушень і злочинів, формування громадянської зрілості дітей,
спонукання їх до активної участі у захисті суспільства. Учні, знаючи свої права
і обов'язки, правила поведінки усвідомлюють і особисту відповідальність за
погану поведінку того чи іншого учня, за
скоєний аморальний вчинок чи правопорушення.
Отже, виходячи з вищевикладеного можна зробити висновки, що на підвищення правосвідомості,
правової культури громадян спрямована чинна «Програма правового виховання
населення України», затверджена постановою Кабінету Міністрів України № 366 від
29 травня 1995 р.
Правове виховання — цілеспрямований постійний вплив на людину з
метою формування в неї правової культури й активної правомірної поведінки.
Основна мета правового виховання — дати людині необхідні в житті юридичні
знання та навчити її шанувати закони і підзаконні акти і дотримуватися їх,
тобто сформувати досить високий рівень правової культури, здатний значно
зменшити кількість правопорушень. Кожна людина, знаючи свої права й обов'язки,
може грамотно себе захищати від незаконних дій з боку юридичних органів, що
застосовують право.
Правове виховання тісно пов'язане з усіма видами соціального
виховання — морального, політичного, естетичного, економічного та ін.їх можна
назвати «субправовими», тобто такими, «що прилягають до правового»,
«пов'язаними з правовим», оскільки всі вони втягуються в орбіту правового
виховання.
Проведене дослідження правового виховання дозволяє
зробити ряд наступних висновків:
1. Правове виховання -
це цілеспрямована діяльність держави, громадських організацій, окремих громадян
з передачі досягнень (цінностей) в сфері права від одного покоління до іншого.
До таких цінностей відносяться і правові ідеали, і чинне законодавство, і
юридична практика, і механізми вирішення конфліктів, і способи захисту прав та
свобод.
2. Правове виховання
покликане формувати у громадян високий рівень правосвідомості та правової
культури суспільства в цілому. Це система заходів, спрямованих на впровадження
у свідомість індивідів демократичних правових і моральних цінностей, принципів
права, стійких переконань в необхідності і справедливості норм.
3.
Цілями правового виховання є:
·
досягнення міцних знань людей про законодавство,
законності, права та обов'язки особистості, в першу чергу, тих норм, які безпосередньо
стосуються людини;
·
підвищення авторитету закону як непорушної соціальної
цінності, поваги до нього, рішуча боротьба з правовим нігілізмом;
·
формування у громадян
стійкої орієнтації на правомірну поведінку, формування установок і звичок
законослухняності, навичок та вміння брати участь у правосудді та інших формах
юридичної діяльності, а також створення атмосфери протесту і нетерпимості до
всіх випадків його порушення , невідворотності відповідальності.
4. Правове виховання
нерозривно пов'язане з правовим навчанням, а точніше, правове навчання - його
основа.
Традиційними формами правової роботи з населенням вважаються правовий
всеобуч, пропаганда права засобами масової інформації, правовиховна робота у
зв'язку з тими чи іншими конституційними заходами. Величезне значення в системі
правового виховання має вироблення заходів, спрямованих на підвищення правової
культури молодого покоління.
5. В даний час наша
країна потребує формування нового підходу до правового виховання, як одному з
наріжних каменів законності та правопорядку в суспільстві. Кінець двадцятого
століття, що характеризувався бурхливими суспільно - політичними
перетвореннями, в тому числі крахом державності і зростанням числа скоєних
протиправних діянь став часом, коли правовому вихованню особистості практично
не приділялася увага. Тим часом, становлення України як правової, демократичної
держави можливе лише у разі підвищення рівня правової культури населення,
формування в суспільній свідомості ідеалів законності, ставлення до права як до
універсальної цінності суспільства. Очевидно, що домогтися цих цілей неможливе
без продуманих і ефективних механізмів виховання.
6. У період реформування
економічної, політичної та законодавчої сфер життя українського суспільства
необхідний новий підхід до організації правового виховання. Його основою є
перехід від системоцентристського до
персоно центристського типу правової культури. Формування сучасної
правосвідомості відбувається в інтелектуальній сфері, в результаті взаємодії
особистості з іншими індивідами та спільнотами людей (включаючи державу) і
осмислення отриманих відомостей. У сучасній українській ситуації складаються всі умови для того, щоб
в діяльності суб'єкта правозастосування та правовиховання акцент був зроблений
на співвідношенні людини як самоцінної
істоти і правової політики як засобу реалізації її правомірних домагань.
Саме правовий статус особистості має в даний момент усі шанси отримати
формально - юридичну підставу взаємодії з відповідною структурою державних
органів, громадських об'єднань, різних союзів, що володіють
організаційно-правової структурою та характеристиками, тобто отримати
реалізацію в праві.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.
Біблія
2.
Богініч, О. JI. Релігійні норми в
системі нормативного регулювання суспільних відносин / О. JI. Богініч // Держава і
право. - 2010. - Вип. 47. - С. 21-26.
3.
Васькович П.
І., "Проблеми правового виховання молоді", Право України, 1997р., №2,
с. 49-50
4.
Введение в философию: учебник
для вузов в 2-х ч.; [под общ. ред. И.Л.Фролова]. - М.: Политиздат, 1989. - Ч.1.
- 367 с.
5.
Великий тлумачний словник
сучасної української мови / [укладач і головний редактор В.Т. Бусел]. - К.,
Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2003. - 1440 с.
6.
Вишневський
О.І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: Навчальний посібник. -
К.: Знання, 2008. - С. 295-307.
7.
Головченко В., "Правове виховання учнівської молоді
– на рівень сучасних вимог", Рад. школа, 1983р.. №12, с. 45-46
8.
Головченко В., Потьомкін
А. Правові механізми формування правосвідомості
студентів / В. Головченко, А. Потьомкін // Право України. - 2006. - №4. -
С.100-103.
9.
Горбунова Л.М. Подолання правового нігілізму, формування
високої правової культури населення, інтеграція України до загальноєвропейського
правового простору - потреба сьогодення / Л.М. Горбунова // Бюлетень
Міністерства юстиції України. -
2002. - №4. - с. 8-10.
10.
Гуманізація
навчально-виховного процесу як засіб попередження правопорушень серед
учнівської та студентської молоді / За ред. М.В.Герасименка. - К.:ІСДО МО
України, 1994. - 211 с.
11.
Декларація прав дитини
12.
Державна національна програма
„Освіта”. Україна ХХІ століття - К.: Райдуга, 1994. - 62 с.
13.
Закон України
"Про загальну середню освіту", Київ, Шкільний світ, 1999р.
14.
Зарічанський
О.А.. Зміст та завдання правового виховання майбутніх фахівців з безпеки
життєдіяльності/ О.А Зарічанський//Педагогіка формування творчої особистості у
вищій та загальноосвітній школах: зб. наук. праць. – Запоріжжя, 2011; - Віп.
16(69).- С. 67-72.
15.
История государства и
права зарубежных стран: в 2 ч.; [под ред. О. А.Жиркова, Н. А.Крашенинниковой].
- М.: Норма, 2003. - Ч.1. - 624 с.
16.
Ігнатенко П.,
Л.Крицьк, "Конституція України – громадянське виховання учнів, №1,,
1997р., с.2-7.
17.
Конвенція про
права дитини
18.
Конституція
України, Харків, "Веста", 1999р.
19.
Концепція національного
виховання//Освіта. - 1996.-7 серп. (№41 - С. 2-7.
20.
Малахов, В. Міф про
правові цінності / В. Малахов // Право України. - 2011. - №8.-С. 180-186.
21.
Про стан законності в державі у 2008 році [Електронний
ресурс] : Закон України «Про прокуратуру». - Режим доступу: // http://www.gpu.gov.ua/.
22.
Руденко
Ю. Д. Основи сучасного українського виховання. - К.: Видавництво імені Олени
Теліги, 2003. - С. 179-221.
23.
Тацій, В. Я. Правове виховання студентства як елемент
формування правової держави [Текст] / В. Я. Тацій // Виховання в контексті
соціальної адаптації студентства: матер. міжнар. наук.-практ. конф.-сем.
керівників вищ. навч. закл. та вчених-дослідників із проблем виховання
студентства в сучасних умовах; Харків, 7 лист. 2003 р. : у 2 ч. / М-во освіти і
науки України, Народ. укр. акад. та ін.; редкол. : В. І. Астахова (відп. ред.)
та ін. - Х. : Вид-во НУА, 2003. - Ч. 1. - С. 30-36.
24.
Фіцула М.М. Правове
виховання учнів / М. М. Фіцула. - К.: ІЗМН, 1997. - 148 с.
25.
Чепига
М.П. Плекаймо інтелектуальну еліту: Навчальний посібник. - Л.: Тріада плюс,
2007. - 536 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар