Необхідність організації правового виховання учнівської молоді зумовлена
розбудовою Української держави, існування якої немислиме без відповідного рівня
правової культури її громадян, інтенсивною трансформацією правової системи,
необхідністю подолання правового нігілізму та правової неграмотності.
Правове виховання учнів порівняно з іншими
напрямками виховання має свою специфіку. Вона визначається передусім
соціально-правовим статусом учнівської молоді в нашому суспільстві. Учні
перебувають у матеріальній залежності від батьків, їхня самостійність і
активність корегується педагогічним колективом. У дітей недостатній обсяг
правових знань і досвід правових відносин. Вони мають засвоювати правові
знання, які регулюють їх життя і діяльність як неповнолітніх, і ті правові
норми, якими їм доведеться керуватися у майбутньому житті й діяльності.
Несприятливе побутове оточення, і погіршення
внутрісімейних стосунків, недоліки в організації шкільного виховання і
скорочення позашкільних закладів — все це призводить до збільшення числа дітей
і підлітків, поведінка яких виходить за межі моральних і правових норм. Зростає
дитяча злочинність.
1.1 Мета та зміст правового виховання
Мета
правового виховання учнів —
формування в учнів правової культури громадянина України, що складається
передусім зі свідомого ставлення до своїх прав і обов'язків перед суспільством
і державою, закріплених у Конституції України, з глибокої поваги до законів і
правил людського співжиття, готовності дотримуватися й виконувати закріплені в
них вимоги, що виражають волю та інтереси народу, активної участі в управлінні
державними справами, рішучої боротьби з порушниками законів.
Сутністю правового виховання є формування правової
настанови на узгодження прагнень і сподівань особи з інтересами і сподіваннями
суспільства, тобто процес вироблення непохитних правових ідей і принципів у
правосвідомості виховуваних, формування правової культури.
Зміст
правового виховання – це процес
цілеспрямованого і систематичного впливу на правосвідомість особи (групи) за
допомогою сукупності (комплексу) правовиховних заходів, певних способів впливу,
які має у своєму розпорядженні суспільство.
1.2 Завдання правового виховання учнів.
Одним із
завдань правового виховання є
формування в учнів правових почуттів, які б регулювали поведінку: почуття
законності обраної мети, правомірності шляхів і засобів її реалізації,
справедливості, нетерпимості до порушників норм права.
Другим
завданням правового виховання є
вироблення навичок і звичок правомірної поведінки.
Третім
завданням є формування у учнів
активної життєвої позиції у правовій сфері; прагнення взяти участь у боротьбі з
цими негативними явищами, які ще мають місце в нашому житті; вироблення уміння
протистояти негативним впливам.
Правовий навчально-виховний процес у школі регулюється Конституцією
України, Конвецією про права дитини, декларацією прав дитини, Законом України
«Про охорону дитинства», Законом України «Про освіту», Указом Президента
України «Про Національну програму правової освіти населення», Типовим Положенням
про загальноосвітній заклад та Статутом школи. Правовиховна робота організована
у відповідності з вимогами «Закону про освіту» та спрямована на виконання
програм: «Національної програми виховання учнівської молоді 1-12 класів», «Основних
орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
України», «Комплексної програми профілактики правопорушень», «Програми
профілактики злочинності на 2011-2015р.р.».
Під час проведення правоосвітньої роботи в школі
педагогічний колектив виходить з таких основних критеріїв:
Ø Правова освіта повинна охоплювати широкі верстви
населення – учнів, батьків, учителів.
Ø Правова освіта
повинна забезпечувати зростання самосвідомості
учнів, розуміння ними суворого дотримання положень Конституції і законів України.
Ø Розуміння учнями єдності прав і обов’язків і їх
виконання в реальному житті.
Ø Школа прагне підготувати учня до реального життя,
вміння користуватися правовими знаннями, набутими в школі.
Ø Пропаганда основних принципів Загальної декларації
прав людини, Декларації і Конвенції прав дитини.
Ø Прагнення домогтися формування громадянської
позиції кожного учня на основі загальнолюдських цінностей: свободи переконань,
думок, володіння та користування власністю.
Ø Вміння учнів протистояти злочинам і
правопорушенням у суспільстві.
Форми організації правоосвітницької та правовиховної роботи забезпечать умови
для реалізації їх мети та завдань
Немає коментарів:
Дописати коментар