Педагогічний
аналіз уроку (загальний)
Програма
педагогічного аналізу уроку:
1. Правильність визначення навчальної мети:
·
дидактичної (які нові знання повинні засвоїти учні, які
можна – розширити, поглибити, закріпити);
·
розвивальної мети (розвиток пам'яті,
мислення, уяви, уваги, спостереження, мовлення, емоцій, волі; формування
навчальних умінь та навичок);
·
виховної мети (формування світогляду,
моральних ставлень; ціннісних орієнтирів тощо).
2. Готовність педагога та учнів до уроку
(цільова установка, розкриття перспектив діяльності, наявність посібників,
обладнання тощо).
3. Тип і структура уроку (доцільність, відповідність
меті, цілісність, логічність, завершеність етапів уроку).
4. Місце уроку
в системі інших уроків з теми. Виконання даним уроком свого призначення
відповідно до логіки навчального процесу. Наявність зв'язків з попередніми та
наступними уроками.
5. Зміст уроку:
·
реалізація дидактичних принципів;
·
відповідність навчального матеріалу
вимогам програми;
·
повнота і доступність матеріалу за
змістом і обсягом;
·
виділення головного, найбільш суттєвого
у змісті навчального матеріалу, робота над засвоєнням основних теоретичних
положень, законів, закономірностей тощо;
·
навчання способам обробки та утримання
інформації, удосконалення знань, умінь та навичок учнів;
·
врахування психолого-фізіологічних
особливостей учнів;
·
характер пізнавальної діяльності учнів
(репродуктивний, реконструктивний, творчий);
·
виконання диференційованих завдань.
6. Методи і прийоми навчальної діяльності:
·
використання ефективних методів і
прийомів для вивчення нового матеріалу, закріплення, перевірки та оцінювання
знань та умінь;
·
відповідність методів меті, завданням та
змісту уроку;
·
ефективність використаних методів та
прийомів навчання;
·
використання прийомів активізації
пізнавальної діяльності (створення проблемних ситуацій, залучення до навчальної
гри, евристичної бесіди,
дискусії, диспуту тощо);
·
оптимальність організації самостійної
роботи учнів.
7. Організаційні форми занять (доцільність,
ефективність, навчання учнів виконувати певні «ролі» залежно від форми заняття,
активність учнів).
8. Форми кооперативної пізнавальної діяльності учнів
(доцільність і ефективність використання, уміння учнів займатись навчальною!
працею у парах, ланках, групах при виконанні диференційованих завданьтощо).
9. Перевірка, контроль та оцінювання знань,
умінь та навичок учнів:
·
правильність застосування методики
перевірки, контролю та оцінювання знань, умінь та навичок учнів
(систематичність, послідовність,
використання оптимальних форм та методів контролю, комплексно
го оцінювання, критеріальність та нормативність оцінювання тощо);
використання оптимальних форм та методів контролю, комплексно
го оцінювання, критеріальність та нормативність оцінювання тощо);
·
навчальний, розвивальний та виховний
характер контролю;
·
використання оцінки для стимулювання
відповідального ставлення* учнів до навчання.
10. Домашня робота:
·
готовність учнів до виконання домашнього
завдання;
·
різнобічність консультування та
інструктажу;
·
рівень складності .завдання та його
обсяг;
·
диференційованість домашнього завдання
(тривалість виконання, вибірковість, зміст, форма).
11. Техніка проведення уроку:
·
темп;
·
ритм;
·
жестикуляція, міміка, рухи;
·
емоційність та експресивність мовлення,
паузи, акцентуація, дисонан^ си;
·
«сценічний» простір уроку;
·
контактність взаємодії та спілкування;
·
організованість учнів на уроці;
·
управління пізнавальною діяльністю;
·
завершеність кожною етапу уроку, дій
педагога і учні;
·
наявність релаксаційних моментів.
12.
Аналіз результативності уроку:
·
досягнення мети уроку;
·
виконання плану уроку;
·
оволодіння учнями знаннями, нормами,
цінностями;
·
аналіз причин позитивних результатів;
·
шляхи розвитку позитиву у подальшій
роботі;
·
аналіз причин негативних результатів;
·
профілактика негативу у подальшій
роботі.
Формою
запису спостережень аналізу може повною мірою служити вищенаведена (див. п. 4
«Методика підготовки до аналізу та його здійснення»), при цьому всі пункти
(кроки) програми аналізу (1-11) відповідно записуються у графі «Параметри
(питання, кроки, структурні пункти) аналізу».
Психологічний
аналіз уроку (загальний)
Програма аналізу:
1.Створення соціально-психологічного портрету класу
(сімейні обставини, вплив батьків на дитину, психолого-фізіологічні
особливості учнів, рівень навченості, інтереси тощо).
2. Підготовка до уроку:
·
прийоми і засоби переключення уваги з
перерви на урок;
·
прийоми і засоби втримання уваги,
перерозподілу;
·
врахування особливостей уваги окремих
учнів (нестійкість, незосеред-женість, неконцентрованість тощо).
3. Керівництво відчуттям та сприйняттям
учнів:
·
розвиток відчуттів у конкретних формах
діяльності;
·
включення др роботи аналізаторів як
умова утворення різноманітних зв'язків у корі великих півкуль мозку;
·
розвиток спостережливості;
·
врахування особливостей сприйняття
(аналітичне, аналітико-синте-тичне, емоційне).
4. Розвиток мовленнєвих вмінь:
·
послідовність;
·
логічність;
·
образність;
·
емоційність;
·
мовлення;
·
володіння термінологією тощо.
5. Розвиток інтересів, почуттів, вольових рис
характеру:
·
емоційний фон уроку; опора на яскраві
позитивні переживання;
·
стимуляція прояву вищих почуттів
(інтелектуальних, моральних, естетичних);
·
опора на інтереси учщв, їх освітні
запити;
·
формування та розвиток вольових рис
характеру (посидючості, наполегливості, витримки, організованості тощо).
6. Формування умінь та навичок (навчання
виконанню розумових дій ти операцій, організація диференційованого навчання,
вправляння для набуття навичок тощо).
7. Розвиток пам'яті і мислення:
·
використання прийомів і засобів запам'ятовування
навчальної інформації та її відтворення (навчання видаленню головного,
встановленню; причинно-наслідкових зв'язків, структурному (схематичному) оформ
ленню навчальної інформації, використанню мнемотехніки, опорнй: схем тощо);
·
навчання здійсненню розумових операцій
(аналіз, синтез, узагальнення, класифікація, зіставлення, характеристика,
оцінювання тощо);
·
розвиток образного, абстрактно-логічного
мислення з урахування особливостей протікання мисленнєвих процесів учнів.
8. Здійснення індивідуального підходу до учнів різного
темпераменту.
9. Психологічний стан учнів на уроці:
·
активність;
·
впевненість;
·
відчуття комфорту;
·
емпатійність та толерантність тощо;
·
профілактика стомленості, страху,
розгубленості тощо.
10.
Результати уроку: Чи сприяв урок психічному розвитку учнів?
Формою
запису може також служити вже запропонована «Методи підготовки до аналізу та
його здійснення» (див. п. 4).
Немає коментарів:
Дописати коментар