неділя, 22 квітня 2018 р.

Педагогічний аналіз уроку


Педагогічний аналіз уроку (загальний)

Програма педагогічного аналізу уроку:
1. Правильність визначення навчальної мети:
·        дидактичної (які нові знання повинні засвоїти учні, які можна – розширити, поглибити, закріпити);
·        розвивальної мети (розвиток пам'яті, мислення, уяви, уваги, спостереження, мов­лення, емоцій, волі; формування навчальних умінь та навичок);
·        ви­ховної мети (формування світогляду, моральних ставлень; ціннісних орієнтирів тощо).
2. Готовність педагога та учнів до уроку (цільова установка, розкриття перспектив діяльності, наявність посібників, обладнання тощо).

3. Тип і структура уроку (доцільність, відповідність меті, цілісність, ло­гічність, завершеність етапів уроку).
4. Місце уроку в системі інших уроків з теми. Виконання даним уроком свого призначення відповідно до логіки навчального процесу. Наяв­ність зв'язків з попередніми та наступними уроками.

5. Зміст уроку:

·        реалізація дидактичних принципів;
·        відповідність навчального матеріалу вимогам програми;
·        повнота і доступність матеріалу за змістом і обсягом;
·        виділення головного, найбільш суттєвого у змісті навчального мате­ріалу, робота над засвоєнням основних теоретичних положень, зако­нів, закономірностей тощо;
·        навчання способам обробки та утримання інформації, удосконален­ня знань, умінь та навичок учнів;
·        врахування психолого-фізіологічних особливостей учнів;
·        характер пізнавальної діяльності учнів (репродуктивний, реконструк­тивний, творчий);
·        виконання диференційованих завдань.

6.      Методи і прийоми навчальної діяльності:
·        використання ефективних методів і прийомів для вивчення нового матеріалу, закріплення, перевірки та оцінювання знань та умінь;  
·        відповідність методів меті, завданням та змісту уроку;
·        ефективність використаних методів та прийомів навчання;
·        використання прийомів активізації пізнавальної діяльності (створення проблемних ситуацій, залучення до навчальної гри, евристичної  бесіди, дискусії, диспуту тощо);
·        оптимальність організації самостійної роботи учнів.

7. Організаційні форми занять (доцільність, ефективність, навчання учнів виконувати певні «ролі» залежно від форми заняття, активність учнів).

8. Форми кооперативної пізнавальної діяльності учнів (доцільність і ефективність використання, уміння учнів займатись навчальною! працею у парах, ланках, групах при виконанні диференційованих завданьтощо).

9. Перевірка, контроль та оцінювання знань, умінь та навичок учнів:
·        правильність застосування методики перевірки, контролю та оціню­вання знань, умінь та навичок учнів (систематичність, послідовність,
використання оптимальних форм та методів контролю, комплексно­
го оцінювання, критеріальність та нормативність оцінювання тощо);
·        навчальний, розвивальний та виховний характер контролю;
·        використання оцінки для стимулювання відповідального ставлення* учнів до навчання.
10.    Домашня робота:
·        готовність учнів до виконання домашнього завдання;
·        різнобічність консультування та інструктажу;
·        рівень складності .завдання та його обсяг;
·        диференційованість домашнього завдання (тривалість виконання, ви­бірковість, зміст, форма).
11.    Техніка проведення уроку:
·        темп;
·        ритм;
·        жестикуляція, міміка, рухи;
·        емоційність та експресивність мовлення, паузи, акцентуація, дисонан^ си;
·        «сценічний» простір уроку;
·        контактність взаємодії та спілкування;
·        організованість учнів на уроці;
·        управління пізнавальною діяльністю;
·        завершеність кожною етапу уроку, дій педагога і учні;
·        наявність релаксаційних моментів.

12. Аналіз результативності уроку:
·        досягнення мети уроку;
·        виконання плану уроку;
·        оволодіння учнями знаннями, нормами, цінностями;
·        аналіз причин позитивних результатів;
·        шляхи розвитку позитиву у подальшій роботі;
·        аналіз причин негативних результатів;
·        профілактика негативу у подальшій роботі.
Формою запису спостережень аналізу може повною мірою служити вищенаведена (див. п. 4 «Методика підготовки до аналізу та його здій­снення»), при цьому всі пункти (кроки) програми аналізу (1-11) відпо­відно записуються у графі «Параметри (питання, кроки, структурні пунк­ти) аналізу».


Психологічний аналіз уроку (загальний)

Програма аналізу:
1.Створення соціально-психологічного портрету класу (сімейні обста­вини, вплив батьків на дитину, психолого-фізіологічні особливості учнів, рівень навченості, інтереси тощо).
2. Підготовка до уроку:
·        прийоми і засоби переключення уваги з перерви на урок;
·        прийоми і засоби втримання уваги, перерозподілу;
·        врахування особливостей уваги окремих учнів (нестійкість, незосеред-женість, неконцентрованість тощо).
3.      Керівництво відчуттям та сприйняттям учнів:
·        розвиток відчуттів у конкретних формах діяльності;
·        включення др роботи аналізаторів як умова утворення різноманітних зв'язків у корі великих півкуль мозку;
·        розвиток спостережливості;
·        врахування особливостей сприйняття (аналітичне, аналітико-синте-тичне, емоційне).
4.      Розвиток мовленнєвих вмінь:
·        послідовність;
·        логічність;
·        образність;
·        емоційність;
·        мовлення;
·        володін­ня термінологією тощо.
5. Розвиток інтересів, почуттів, вольових рис характеру:
·        емоційний фон уроку; опора на яскраві позитивні переживання;
·        стимуляція прояву вищих почуттів (інтелектуальних, моральних, естетичних);
·        опора на інтереси учщв, їх освітні запити;
·        формування та розвиток вольових рис характеру (посидючості, напо­легливості, витримки, організованості тощо).

6. Формування умінь та навичок (навчання виконанню розумових дій ти операцій, організація диференційованого навчання, вправляння для набуття навичок тощо).

7. Розвиток пам'яті і мислення:

·        використання прийомів і засобів запам'ятовування навчальної інформації та її відтворення (навчання видаленню головного, встановленню; причинно-наслідкових зв'язків, структурному (схематичному) оформ ленню навчальної інформації, використанню мнемотехніки, опорнй: схем тощо);
·        навчання здійсненню розумових операцій (аналіз, синтез, узагальнен­ня, класифікація, зіставлення, характеристика, оцінювання тощо);
·        розвиток образного, абстрактно-логічного мислення з урахування особливостей протікання мисленнєвих процесів учнів.
8. Здійснення індивідуального підходу до учнів різного темпераменту.
9. Психологічний стан учнів на уроці:
·        активність;
·        впевненість;
·        відчуття комфорту;
·        емпатійність та толерантність тощо;
·        профілактика стомленості, страху, розгубленості тощо.

10. Результати уроку: Чи сприяв урок психічному розвитку учнів?

Формою запису може також служити вже запропонована «Методи підготовки до аналізу та його здійснення» (див. п. 4).


Немає коментарів:

Дописати коментар